diumenge, 23 de juny del 2013

Via Còsmica (300 m. V+/A2), per l'entrada original, a la Paret dels Diables (Montserrat)

Aquests dies he complert l'escalada número 1.000 de la meva vida com a escalador i he volgut celebrar-ho d'una manera especial, així que aquest cap de setmana he decidit fer-ho escalant la mítica via Còsmica a la Paret dels Diables juntament amb el meu company d'aventures verticals Jaume Prat, escalada que teníem pendent des de feia temps. La via en si és espectacular, compromesa, exigent, amb un buit aterridor, atlètica, desplomada de valent, i amb una retirada força complicada. Hem entrat per la via original, perquè mai hem entès fer una via a mitges, ja sigui amb l'excusa d'estalviar-se uns llargs, o per evitar una part no tan estètica, o per la raó que sigui. I és que com diu un amic nostre (l'Armand), "qui no ha escalat l'entrada original de la Còsmica no ha fet la via". Paraules amb les quals estem totalment d'acord. Això sí, aquesta és només la nostra opinió, per tant que cadascú sigui fidel a la seva pròpia ètica escaladora.

L'espectacular Paret dels Diables
Aproximació: des del refugi de Santa Cecília s'ha d'agafar el camí de l'Arrel direcció el Monestir. Quan estem sota la Paret dels Diables pujarem per un corriol poc marcat que surt a mà dreta cap a la paret. Una vegada a peu de paret, s'ha d'anar flanquejant cap a l'esquerra, i a l'alçada d'on neix la canal de la via TIM seguirem en sentit descendent al principi i ascendent després, sempre cap a l'esquerra, per envoltar dos puros. La via comença a l'altra banda d'aquests, en una canal-diedre força evident i amb vegetació a mitja alçada. (Uns 40 minuts).

DESCRIPCIÓ DE LA VIA:

1r. llarg: Pugem per la canal diedre (IV+/Vº) fins que arriba un tram amb roca delicada i amb vegetació a equipar (A0/A1). Trobarem dos pitons i un burí. Sortida a un jardí, on farem la reunió d'un arbre. (Material utilitzat: 2V, 1U, camalots fins el 3, aliens i bagues savineres).

A la canal diedre d'entrada (Vº/A1)
2n. llarg: Flanquegem cap a l'esquerra per terreny molt inestable i precari (ingraduable) per arribar a una petita fissura descomposta (Vº). Seguir fins a una savina, on hi ha dos burins. Continuar per la placa de la dreta (A1), i atènyer uns burins (Ae/A1), que no deixarem fins la reunió, al costat d'una gran savina. (Material utilitzat: 2 universals, 1 lost arrow, camalots fins el 2, aliens i bagues savineres).

3r. llarg: Al principi pujar per una fissura a equipar (A1), i així s'arriba a uns burins (Ae). A continuació flanquejar cap a la dreta (V+), fins arribar a una zona amb roca discreta (una mica expo). Més a dalt hi ha un burí sense xapa salvador, que protegeix l'entrada a una fissura delicada i a equipar amb mala roca (Vº sostingut). Finalment. després d'escalar un terreny terrós i amb vegetació s'arriba a una gran repissa. Reunió de parabolts. (Material utilitzat: 2 universals, 1U, 1 lost arrow, camalots fins el 3, aliens, 1 plaqueta recuperable i bagues savineres).

A punt d'iniciar la travessa del tercer llarg (V+)
4t. llarg: Escalarem una fissura vertical i atlètica que comença a l'esquerra de la reunió, fent algun encastament (V+/Ao), i així arribem a un parabolt. Quan la fissura s'acaba, després de dos burins, pujar cap a l'esquerra fins a un pitó (Ae/Ao), i d'aquí recta a munt (Vº) per arribar a una repissa on farem reunió de dos parabolts. (Material utilitzat: camalots fins el 3).

5è llarg: Sortir per la dreta de la reunió i superar un primer pas (Vº). Després seguir per un graons vermellosos amb algun pas delicat (Vº/Ao). Llarg totalment desequipat, excepte un parabolt que podem aprofitar. Reunió de molts burins. (Material utilitzat: camalots fins el 2 i aliens).

6è llarg: Sortim recte de la reunió (Vº/A1) i arribem a un Ae de burins força deteriorats i precaris, alguns sense xapa, i on t'has d'estirar bastant. A continuació escalar un tram mig equipat amb algun pitó (A1/A2), on haurem de colocar alguna peça, després un altra tram amb algun burí i algun pitó (Ae/A1) i fer una sortida en lliure (V+) per arribar a un Ae de burins i parabolts (A2e). Finalment escalar una fissura que es deixa equipar bé (V+/Ao), i que és més vertical i atlètica del que sembla, per arribar a un gran balcó penjat al buit. Reunió amb parabolts i burins. (Material utilitzat: 1 bong petit, 1 universal+falca, camalots fins el 2, aliens, un tascó, tres plaquetes recuperabes i un cordinillo).

Superant el tram d'A2e de l'espectacular sisè llarg
7è llarg: Escalem la fissura de la dreta. El primer pitó es mou. Tram amb força passos a equipar (A1). Així s'arriba a un Ae de burins malmesos, amb algun pitó de via, on també s'ha d'equipar algun pas (A1+), fins arribar a la reunió, de burins i un espit. (Material utilitzat: 1U llarga, 1 universal, 1V, 1 plàtan, camalots fins el 1 i aliens).

A punt d'arribar al tram d'Ae del setè llarg
8è llarg: Seguim pel diedre (A1+). Anirem trobant algun pitó. El segon pitó del llarg l'arranco amb les mans. El diedre cada vegada desploma més, i tot i trobar alguna peça i algun burí, s'han d'equipar força passos (A2 atlètic i sostingut). Seguirem amb la mateixa tònica, fins arribar a la reunió a través d'una fina fissura desplomada on hi ha un tac de fusta (A2). Reunió totalment penjada al buit d'espits i burins. Llarg treballós. (Material utilitzat: 1V que no hem pogut recuperar, camalots fins el 3, alien blau i un tascó).

Superant l'espectacular i desplomat vuitè llarg (A2)

Jaume intentant treure un pitó al vuitè llarg

9è llarg: Sortim de la reunió per una curta fissura totalment desplomada (A2). Trobarem dos pitons i la resta l'haurem d'equipar. Així arribarem a una burinada, amb un parabolt intercalat (A2e), que ens durà a una reunió de burins penjada i incòmode. Podem seguir uns 5 metres i arrbarem a una reunió molt més còmode i amb parabolts, que pertany a la via del Tarragó. (Material utilitzat: camalots fins el 3 i alien groc).

Penjada vuitena reunió des del novè llarg
10è llarg: Continuem amb Ae de burins amb algun parabolt intercalat. De seguida haurem de fer un petit flanqueig cap a l'esquerra en lliure (Vº), i a l'alçada d'una savina continuar en Ae per una burinada. Quan aquesta s'acaba s'ha de sortir en lliure (un pas de Vº/V+), primer recte i després amb tendència a l'esquerra. Al cap d'uns metres trobarem un burí amagat a l'esquerra d'una petita feixa (IV+). Per terreny fàcil arribarem al cim del Plàtan de Diables. Reunió al terra de dos burins i un espit. (Material utilitzat: llarg equipat).

Al cim del Plàtan de la Paret dels Diables
Descens: Cercarem un corriol cap a la dreta, el qual arriba al camí que porta a l'ermita de Sant Antoni. L'anirem seguint fins arribar al coll del Cavall Bernat, i una vegada allà baixarem per la canal d'aquest, equipada amb cordes fixes, la qual ens durà al camí de l'arrel, que seguirem direcció el refugi de Santa Cecília (1 hora).

Grau obligat: V+

Material utilitzat (ascensió feta el 22 de juny de 2013): 9 pitons variats (2V, 2 universals, 1U normal, 1U llarga, 1 lost arrow, 1 plàtan i 1 bong petit), 1 falqueta de fusta, camalots del 0,5 al 3, aliens del blau al vermell, mig joc de tascons, 3 plaquetes recuperables, cordinillos i bagues savineres. Guíndola molt útil.

Horari: unes 12 hores.

Cordada: Jaume Prat i Pau Tomé.

Ressenya de la via: (actualitzada a partir de la ressenya de l'Armand Ballart):

RESSENYA VIA CÒSMICA

1. No puc entendre per qué alguns han decidit per tot el col.lectiu que no es poden substituir aquest burils "precaris" per un parabolt.Han decidit per tot el col.lectiu d'escaladors i han llençat merda contra els escaladors afavorint les restriccions, perfecte! Gracies a ells d'aqui uns anys hi han moltes vies que no es podràn fer.
    Estic fart que quatre fóssils decideixin quina es l'ética més correcte.

2. I la teva ètica unilateral i sense preguntar absolutament a ningú és la correcta? Si, em refereixo al que has fet a la via TIM de la Paret de l'Aeri. Quanta hipocresia...! I almenys jo dono la cara.

3. Es cambia Quan peta, y si no, no habra que apurar en libre jeje

1. Totalment d'acord. El que passa que hi ha algú que vol posar la muntanya al seu nivell, i no a la inversa. Bones escalades!!.